052-829-0336 michalshen1@gmail.com

תהליך הייעוץ התעסוקתי

מטרת הייעוץ אינה להחליט עבורך על בחירת כיוון מקצועי אלא, לספק לך את הכלים והמידע הדרושים לך על מנת שתוכל לקבל החלטה שקולה.
לשם כך, נדרשת היכרות מעמיקה ורחבה עם עצמך לצד היכרות עם עולם המקצועות.

מידע על "עצמי"
תהליך הייעוץ יאפשר לך להתבונן ולהכיר טוב יותר את מגוון המאפיינים שלך הרלוונטיים להחלטה כמו:

נטיות תעסוקתיות:
אנשים שונים זה מזה בתחומי עניין שלהם. בנטיות תעסוקתיות הכוונה היא לאיזה תחום אתה נמשך ומה מעניין אותך. האם אתה מגלה עניין בעולם העסקים? בטכנולוגיה? או באנשים ואופן פעולתם?

צרכים פסיכולוגים:
כשאנשים נשאלים מה היו רוצים לקבל מהעבודה העתידית, רובם עונים "סיפוק". השאלה שיש עליך לשאול את עצמך היא: "מה גורם לי לסיפוק". בד"כ אנו מחפשים לספק צרכים פסיכולוגים במקום העבודה כמו : צורך בקשר עם אנשים, צורך בשליטה וסמכות, צורך באתגר אינטלקטואלי ועוד. לכל אדם יש "סולם צרכים" אישי. יש לשאוף שהבחירה התעסוקתית תספק בצורה טובה במיוחד את הצרכים המוצבים בראש הסולם כלומר, את אלו החשובים לך במיוחד.

כישורים ויכולות:
יכולות החשיבה והכישורים שלנו משמשים אותנו הן בתהליך הלמידה והן בתפקוד בעבודה עצמה. מקצועות שונים דורשים הפעלה ושימוש ביכולות וכשרים שונים. ישנם מקצועות הדורשים למשל כישורים מילוליים- לשוניים (עיתונאות, משפטים, פסיכולוגיה), אחרים דורשים כישורים מספריים (כלכלה וראיית חשבון) או כישורים צורניים (הנדסה, עיצוב פנים). יש הדורשים כושר יד, כושר טכני או כושר אנליטי. נלמד על כישוריך באמצעות מערכת המבחנים ובמהלך השיחות.

העדפות:
לכל אחד מאתנו העדפות שונות ביחס לסביבת עבודה, תנאי עבודה, סוג הקשר עם אנשים, מידת האחריות והעצמאות הרצויות וכד'. נושא חשוב לגביו יש צורך לברר ולהגדיר את העדפותיך הוא מושא העבודה. ישנם מקצועות בהם מושא העבודה הוא אנשים (עובד סוציאלי למשל), בעוד אחרים ממוקדים במכשירים (הנדסאי מכונות), חומרים (כימאי, פסל) או בבעלי חיים (וטרינר, זואולוג). במקצועות מסוימים המוקד הוא העלאת רעיונות ועיבודם (עיתונאי, פילוסוף). ישנם כמובן גם מקצועות בהם קיימים שילובים בין מושאי עבודה שונים, וחלק מאתנו היה מעדיף שילוב כזה (למשל ריפוי בעיסוק משלב בין אנשים וחומרים).

מידע על מקצועות ומסלולי לימוד
על מנת לקבל החלטה טובה מומלץ לאסוף מידע רב ככל הניתן על עולם המקצועות ומסלולי הלימוד. החלטה המתבססת על מידע חלקי ולא מדויק מביאה פעמים רבות להחלטות שגויות ולאכזבות.

המידע שחשוב לדעת על המקצועות בהם אתה שוקל לעסוק כולל: תכני העבודה, ביקוש למקצוע, הכנסה צפויה, סביבת העבודה, תנאי העבודה, סוג הקשר עם אנשים, אפשרויות קידום וכד'.

בבואך לקבל החלטה בנוגע למסלול לימודים יש לברר את הנושאים הבאים: התכנים הנלמדים במסלול, תנאי הקבלה ואורך המסלול, היכולות נדרשות על מנת להצליח בלימודים, התעודה הניתנת בסוף המסלול, קשיים צפויים וכד'. חלק ממסלולי הלימוד מקנים השכלה ותואר אך, לא מקצוע של ממש. במידה ואתה מתעניין באותם מסלולים, חשוב לברר באלו תפקידים ניתן להשתלב עם תעודה/תואר כזה.

במסגרת הייעוץ נבנה ביחד את מאגר השאלות עליהן חשוב שתקבל תשובות בטרם תגבש את החלטתך. בנוסף, תכיר מגוון מקורות מידע שיאפשרו לך לחקור ולענות על השאלות שניסחת בנוגע למקצועות ולמסלולי הכשרה ולימוד.

התהליך כולו מכוון לכך שבסיום הייעוץ יהיו בידיך מידע וכלים, אשר יאפשרו לך לקבל החלטה שקולה על הכיוון המתאים לך ביותר, ואשר בו יש לך את מירב הסיכויים להצליח וליהנות.

תהליך הייעוץ וכלי הייעוץ
תהליך הייעוץ אינו סטנדרטי ונקבע על פי צרכיך ו"תפור" למידותיך. לרוב, התהליך קצר מועד אך, בעת הצורך ניתן להמשיכו עד השגת היעדים.
בתהליך נעשה שימוש בכלים פסיכולוגים מגוונים שמאפשרים לקבל תמונה טובה ובהירה אודותיך. הכלים כוללים – שיחות, שאלונים ומבחני כישורים ויכולות.
המבנה הכללי של תהליך ייעוץ כולל:
 מפגש ראשון: שיחת ברור והיכרות ולאחריה, מילוי שאלונים.
 מפגש שני: ביצוע סדרת מבחני כישורים ויכולות (בחלק מהמקרים שלב זה לא נדרש).
 מפגש שלישי ואילך: פגישות בהן נעשה עיבוד משותף של החומר המתקבל מהשאלונים ומהשיחות, מתן משוב וליווי עד לקבלת החלטה עמה אתה חש שלם.

במידה ואנו נתקלים בקשיים רגשיים וחסמים שמעכבים את השגת מטרותיך, ניתן להעמיק בתהליך ולשלב כלים מסל הכלים של טיפול ב- CBT שיסייעו לך להתמודד באופן יעיל יותר עם הקשיים ולהגיע ליעדים אליהם את/ה שואף/שואפת.

 

יצירת קשר

הייעוץ ניתן ע"י מיכל שנהב פסיכולוגית תעסוקתית מומחית, בעלת ניסיון עשיר בתחום הייעוץ אותו רכשה במסגרת עבודתה במכון הדסה, שרות התעסוקה, ייעוץ לתלמידי מכינות, לחיילים משוחררים ופורשי צה"ל ובמסגרת הקליניקה הפרטית.

הייעוץ מתקיים בקליניקה הפרטית ביישוב נירית הסמוך לכפר סבא והוד השרון.

10 + 5 =

לייעוץ ראשוני חייגו